Eurovision 1991: Οι υψηλές προσδοκίες για την «Ανοιξη», τα απρόοπτα, οι δυσκολίες και τα παράπονα

Η Ελλάδα συμμετείχε στη Eurovision του 1991 με ένα τραγούδι το οποίο παραμένει δημοφιλές ακόμα και σήμερα, 35 χρόνια μετά, ωστόσο δεν κατάφερε να ανταποκριθεί στις προσδοκίες που είχαν δημιουργηθεί τότε για μία υψηλή θέση στην τελική κατάταξη

Eurovision 1991: Οι υψηλές προσδοκίες για την «Ανοιξη», τα απρόοπτα, οι δυσκολίες και τα παράπονα

Η ελληνική συμμετοχή

Στις 4 Μαΐου 1991 ο μουσικός διαγωνισμός της Eurovision φιλοξενήθηκε στη Ρώμη. Η ελληνική συμμετοχή ήταν η «Ανοιξη», μια δυναμική μπαλάντα με στοιχεία ροκ όπερας, σε στίχους και μουσική Ανδρέα Μικρούτσικου και με ερμηνεύτρια τη Σοφία Βόσσου.

Το τραγούδι παρουσιάστηκε τέταρτο στη σειρά, μετά το τραγούδι της Μάλτας και πριν το τραγούδι της Ελβετίας. Η Σοφία Βόσσου παρουσίασε μια εξαιρετική ερμηνεία και κέρδισε τις εντυπώσεις. Στο πλευρό της βρισκόταν ο συνθέτης του τραγουδιού, Ανδρέας Μικρούτσικος, ο οποίος έπαιζε μπάσο.

Το απρόοπτο

Ενα αναπάντεχο γεγονός δημιούργησε πρόβλημα στην ελληνική συμμετοχή. Ο σαξοφωνίστας της ορχήστρας, μέλος της συμφωνικής ορχήστρας του RAI, αρρώστησε ξαφνικά την προηγούμενη ημέρα, λίγες μόλις ώρες πριν τον διαγωνισμό. Αντικαταστάθηκε από έναν ηλικιωμένο συνάδελφό του, ο οποίος παρουσιάστηκε στη σκηνή εντελώς απροετοίμαστος.

Δεν είχε προλάβει να κάνει τις απαραίτητες πρόβες για να μάθει το σόλο του, με αποτέλεσμα ο ήχος να είναι τραγικά άσχημος και φάλτσος, ακόμα και στο αυτί κάποιου που δεν γνωρίζει από νότες και μουσική.

(Στο 1΄:13″ του βίντεο)

Στην ψηφοφορία η «Ανοιξη» συγκέντρωσε μόλις 36 βαθμούς και κατατάχτηκε στη 13η θέση ανάμεσα σε 22 συμμετοχές.

Παράπονα για τη διοργάνωση και για την υποστήριξη της ΕΡΤ

Η Σοφία Βόσσου, σε συνέντευξή της το 2023, μίλησε για τις δυσκολίες της ελληνικής συμμετοχής στη Eurovision του 1991.

«Τον Μάϊο του 1991 πήγαμε στη Eurovision στη Ρώμη με τον Ανδρέα Μικρούτσικο. Ήταν όλα πολύ όμορφα, αλλά δύσκολα, διότι η ΕΡΤ τότε δεν αναλάμβανε κάτι, όλη την παραγωγή την στήσαμε ο Ανδρέας κι εγώ. Στις πρόβες η Ελλάδα ήταν σαν τους φτωχοσυμπέθερους. Το ξενοδοχείο ήταν δεύτερης κατηγορίας, η ΕΡΤ δε μας επέτρεπε να πάμε σε πρώτης».

Και συμπλήρωσε: «Την βραδιά της Eurovision είχαν όλοι πάρα πολύ άγχος. Όταν υπάρχουν οι δύσκολες μέρες της γυναίκας, στη φωνή αυτό έχει επιπτώσεις. Κι εμένα μου ήρθαν εκείνη την ημέρα, αλλά ήμουν ντούρασελ. Είχα πει στον εαυτό μου ότι και σεισμός να γίνει, θα κοιτάς μπροστά και τέλος. Στην πρόβα αρρώστησε ο σαξοφωνίστας, έπρεπε να βρούμε άλλον τελευταία στιγμή».

Η επιτυχία του τραγουδιού, παρά την αποτυχία στον διαγωνισμό

Για τη διαχρονική επιτυχία του τραγουδιού, παρά τις αντιξοότητες, είπε: «Όλα τα στοιχήματα έλεγαν ότι θα βγει πρώτη η «Άνοιξη». Τελικά ήρθε 13η αλλά κέρδισε τις εντυπώσεις του κόσμου και άντεξε στον χρόνο. Φέτος (2023) με τίμησαν στο Τελ Αβίβ και με φώναξαν για να με βραβεύσουν για την «Άνοιξη». Είμαι μία από τις πιο αγαπημένες τους φωνές εκεί. Ήταν μια πολύ συγκινητική βραδιά, έζησα πολύ σπουδαίες στιγμές. Ήρθαν μέχρι και υπουργοί στη βράβευσή μου, ήταν μία συγκινητική βραδιά. Ευχαριστώ τον Ανδρέα μου που έγραψε ένα τόσο σπουδαίο τραγούδι και που μοιραστήκαμε όλη μας την καλλιτεχνική ζωή».