Αν με ρωτήσεις τι περιμένω κάθε Μάιο με ανυπομονησία, θα λάβεις χωρίς δισταγμό τρεις απαντήσεις: τα γενέθλιά μου, τις πρώτες αποδράσεις στη θάλασσα και την Eurovision.
Η Eurovision αποτελεί εδώ και χρόνια το σταθερό ραντεβού όλων των fans ανά τον κόσμο, οι οποίοι παρακολουθούν με ενθουσιασμό τους εκπροσώπους κάθε χώρας σε αυτό το «ταξίδι» τους από τις πρόβες, τους ημιτελικούς μέχρι και τη βραδιά του μεγάλου τελικού. Οι εμφανίσεις κάθε χρόνο γίνονται όλο και πιο εντυπωσιακές, χαρίζοντας συναισθήματα, αδρεναλίνη και πολλή μουσική.
Η χώρα μας είχε αξιόλογες συμμετοχές μέσα στα χρόνια με καλλιτέχνες όλων των ειδών, με συγκίνηση, με παρουσίες που έκλεβαν την παράσταση και τις καρδιές των πιστών fans. Η Ελλάδα έχει περάσει από διάφορα στάδια, έχει συμμετάσχει με πολύ μεγάλα ονόματα, έχει γράψει ιστορία με κομμάτια που μέχρι και σήμερα ακούγονται δυνατά. Τι αλλαγές, όμως, υπήρξαν στην μεγάλη αυτή πορεία; Από τα είδη της μουσικής, τα σκηνικά, τις χορογραφίες, μέχρι και τις ενδυματολογικές και σκηνικές επιλογές, το μόνο σίγουρο είναι πως η Ελλάδα έχει ένα ολόκληρο άλμπουμ αλλαγών και αναμνήσεων να θυμάται.
Ταξίδι στο χρόνο και στη μουσική…
1974: Μαρινέλλα – “Κρασί, θάλασσα και τ’αγόρι μου”
Ξεκινώντας από το 1974 με τη συμμετοχή της Μαρινέλλας και το «Κρασί, θάλασσα και τ’ αγόρι μου», πρόκειται σίγουρα για μια πολύ συγκινητική στιγμή, η οποία καθήλωσε τους θεατές με την καθαρή φωνή της Μαρινέλλας, τις νοσταλγικές νότες και την όμορφη σκηνική παρουσία με τους μουσικούς να πλαισιώνουν τη μεγάλη ερμηνεύτρια. Το τραγούδι απέπνεε Ελλάδα και καλοκαίρι και δεν άφησε καμία χώρα από τις συμμετέχουσες ασυγκίνητη, κατακτώντας την 11η θέση και προκαλώντας μέχρι και σήμερα τα ίδια συναισθήματα για εκείνη την εποχή.


1977: Μαριάννα Τόλη, Μπέσσυ Αργυράκη, Πασχάλης & Ρόμπερτ Ουίλιαμς – “Μάθημα Σολφέζ”
Το 1977 το «Μάθημα Σολφέζ» ήταν μια μεγάλη αποκάλυψη. Η Μαριάννα Τόλη, η Μπέσσυ Αργυράκη, ο Πασχάλης και ο Ρόμπερτ Ουίλιαμς ένωσαν τις φωνές και τις δυνάμεις τους, δημιουργώντας ένα άρτιο αποτέλεσμα. Από τις πρώτες κιόλας νότες του, ο θεατής δεν έμεινε ασυγκίνητος. Παρατήρησε τους ερμηνευτές ντυμένους με ρούχα ίδιου χρώματος, παρατήρησε τον αρμονικό τρόπο με τον οποίο «έδεναν» οι φωνές τους, παρατήρησε την ενέργεια αυτής της παρέας, που ήθελε να αποδώσει την αγάπη της για τη μουσική. Τα σκηνικά αρχίζουν και μεγαλώνουν σιγά σιγά και οι εντυπωσιακές προσθήκες κάνουν την εμφάνισή τους. Όπως λένε και οι πιστοί euro-fans, το «Μάθημα Σολφέζ» πρόκειται για το εξυπνότερο κομμάτι όλων των εποχών με τις νεότερες γενιές να το ακούν και να μαγεύονται. Κατέκτησε την 5η θέση με το κοινό, ωστόσο, να αναρωτιέται γιατί οι αγαπημένοι καλλιτέχνες δεν αναδείχθηκαν νικητές της βραδιάς. Παραμένουν πάντα νικητές στις καρδιές μας!

1991: Σοφία Βόσσου – “Άνοιξη”
Λίγα χρόνια μετά, το 1991, η Σοφία Βόσσου μάς μαγεύει με τη δική της «Άνοιξη» σε στίχους και μουσική Ανδρέα Μικρούτσικου. Εδώ κυριολεκτικά έχουν αλλάξει πολλά από αυτά που συνήθως βλέπαμε ως τότε. Μεγάλο και εντυπωσιακό σκηνικό με στοιχεία που θυμίζουν Ελλάδα από άκρη σε άκρη. Ένα ελληνικό ανοιξιάτικο βράδυ απλώθηκε στη σκηνή με τους μουσικούς να πλαισιώνουν τη Σοφία Βόσσου, που με την μελωδική φωνή και το συναίσθημα που έδωσε, «ανέβηκε» στην 13η θέση.


2001: Antique – “Die For You”
Το 2001 οι Antique ήρθαν κυριολεκτικά να μας μαγέψουν και να μας θυμίσουν τον λόγο για τον οποίο αγαπάμε τόσο πολύ την Έλενα Παπαρίζου. Το «Die for you» είναι ένα τόσο αυθεντικό τραγούδι, που δημιουργεί ρίγη συγκίνησης σε όσους το ακούν τυχαία σήμερα στο ραδιόφωνο. Αγαπημένο πολλών Ελλήνων λόγω της απλότητας και ταυτόχρονα του πάθους που είχε. Η ιδέα είναι και πάλι ένα «καθαρό» σκηνικό, για να μπορέσει ο τηλεθεατής να επικεντρωθεί απόλυτα στη φωνή και στη σκηνική παρουσία των καλλιτεχνών. Η 3η θέση ήταν αναμενόμενη, αν και από την πρώτη στιγμή κυκλοφορίας του γινόταν λόγος για την 1η θέση. Το δίδυμο Έλενα Παπαρίζου και Νίκος Παναγιωτίδης έγραψαν ιστορία και άφησαν εποχή. Die for… Antique χωρίς δεύτερη σκέψη!

2004: Σάκης Ρουβάς – “Shake it”
Eurovision χωρίς Σάκη Ρουβά δεν γίνεται να υπάρξει. Το 2004 το αγαπημένο «Shake it» μάς ξεσήκωσε στους ρυθμούς του και μας έκανε να καταλάβουμε πόσο πολύ σημαντική είναι η σωστή σκηνική παρουσία και η ενέργεια του καλλιτέχνη. Οι χορεύτριες συνεργάστηκαν άψογα με τον τραγουδιστή, ο χορός άρχισε να γίνεται χαρακτηριστικό στοιχείο πλέον των εμφανίσεων και μέσα σε τρία λεπτά, ο Σάκης Ρουβάς με ένα τζιν παντελόνι κι ένα λευκό μπλουζάκι, απέδειξε πως ένας καλλιτέχνης μπορεί να «σκαρφαλώσει» στην 3η θέση μέσα από το πάθος, την προσήλωση και την αγάπη για αυτό που δίνει εκείνη τη στιγμή στο κοινό του. Και ποιος δεν θυμάται τις αφίσες από εκείνη τη βραδιά που κυκλοφορούσαν στα περιοδικά με την υπογραφή του Σάκη; Οι πιστοί euro-fans τις έχουμε ακόμα και αναπολούμε.

2005: Έλενα Παπαρίζου – “My Number One”
Ένα χρόνο μετά, το 2005, η Ελλάδα ήρθε στην κορυφή με την Έλενα Παπαρίζου να συμμετέχει ξανά στον διαγωνισμό και το «My number one» να παρασέρνει τους πάντες στο άκουσμά του. Και όχι άδικα, βέβαια, καθώς ο δυναμισμός των στίχων, το πάθος και η αυτοπεποίθηση της Έλενας πάνω στη σκηνή, η χορογραφία του Φωκά Ευαγγελινού και το. .στοιχείο της λύρας δημιούργησαν ένα αποτέλεσμα άρτιο που, χωρίς δεύτερη σκέψη, αποτέλεσε το «number one» για τους τηλεθεατές και μάς έκανε να πανηγυρίζουμε και να κλαίμε από χαρά και συγκίνηση. Ο χορός, που είναι και πάλι βασικό στοιχείο της σκηνικής παρουσίας και η σωστά φωτισμένη σκηνή δεν άφησαν κανένα περιθώριο λάθους. Με το τρόπαιο αγκαλιά στο τέλος της βραδιάς, η Έλενα Παπαρίζου έκλαιγε από συγκίνηση, αποδεικνύοντας πως η πρώτη θέση δεν είναι ποτέ ακατόρθωτη, όταν το πιστέψεις πραγματικά.


2014: Freaky Fortune – Risky Kidd – “Rise Up”
Tο 2014 τα πράγματα αρχίζουν να αλλάζουν ριζικά για τις εμφανίσεις της Ελλάδας στο stage της Eurovision. Η ελληνική συμμετοχή αποτελείται από τους Freaky Fortune και τον Risky Kidd με το κομμάτι «Rise Up». Πρόκειται για ένα κομμάτι συνυφασμένο με τους ηλεκτρονικούς ήχους της εποχής να ξεσηκώνουν το κοινό. Οι καλλιτέχνες έδωσαν πράγματι όλη την ενέργειά τους και το κομμάτι πολλοί το παρομοίασαν με εκείνο που θες να ακούσεις όταν ξεκινά το καλοκαίρι, καθώς έχει μέσα του μια ατμόσφαιρα διακοπών. Η σκηνή «έκρυβε» ένα μεγάλο τραμπολίνο, που οι ερμηνευτές έπεσαν πάνω του στο τέλος του τραγουδιού, ωστόσο «σκαρφάλωσαν» ως την 20η θέση, κάνοντας τους fans να μιλούν για μια αδικημένη εμφάνιση. Έχει έρθει η εποχή των αλλαγών και αυτό θα είναι εμφανές και τα επόμενα χρόνια μετά το 2014.

2017: Demy – “This is Love”
«This is love» και Demy για το 2017. Μια αξιοπρεπής εμφάνιση της Ελλάδας με τη μελωδική φωνή της Demy να «ντύνει» την pop μπαλάντα του Δημήτρη Κοντόπουλου σε σκηνοθετική επιμέλεια Φωκά Ευαγγελινού. Η Demy ξεχωρίζει στη σκηνή με τους δυο χορευτές να την ακολουθούν και να δίνουν το ρυθμό, «χαρίζοντας» την 19η θέση και κάνοντας τον κόσμο να μιλά για την ομορφιά και τη σεμνότητα αυτού του κοριτσιού. Οι εκπομπές και τα μέσα ενημέρωσης σχολίασαν ποικίλα αυτή την εμφάνιση, κάνοντας λόγο για μια «αδύναμη» εμφάνιση, που οι ελλείψεις κατάφεραν τελικά να επισκιάσουν την προσπάθεια της Demy, που έδωσε τον καλύτερό της εαυτό. Η ίδια η τραγουδίστρια έχει παραδεχτεί σε συνεντεύξεις της πως αισθανόταν άσχημα ψυχολογικά μετά το τέλος της βραδιάς εκείνης και πως δεν ήταν το καλύτερο στάδιο της καριέρας της. Για εμάς παραμένει πάντα αυτό το γλυκύτατο κορίτσι που γνωρίσαμε το καλοκαίρι του 2011 μέσα από τις πρώτες της επιτυχίες.


2024: Μαρίνα Σάττι – “ZARI”
Η Μαρίνα Σάττι το 2024 έριξε το… ζάρι της και με την ανατρεπτική εμφάνιση, την ευχάριστη διάθεση, την fun χορογραφία αλλά και τον εκρηκτικό χαρακτήρα της, «ανέβηκε» στην 11η θέση της λίστας του τελικού στη Σουηδία. Από την αρχή της κυκλοφορίας του, τα σχόλια ήταν πολλά και αμφιλεγόμενα. Μετά τις συμμετοχές των προηγούμενων ετών και την πανδημία του κορονοϊού που στέρησε τον διαγωνισμό, η Ελλάδα ήθελε μια αποστολή «παιχνιδιάρικη», χορευτική και γεμάτη κέφι. Η χορογραφία είχε την κατάλληλη ενέργεια, που απαιτούσε ο χαρακτήρας του τραγουδιού και το «παιχνίδι» της Μαρίνας με την κάμερα και το κοινό, έδωσε σίγουρα ένα συν παραπάνω από τους eurofans. Το κομμάτι συζητήθηκε για αρκετό καιρό, μάζεψε κριτικές, έφερε τη Μαρίνα Σάττι στο επίκεντρο και το μόνο σίγουρο είναι ότι απαρατήρητο δεν πέρασε από κανέναν και έδωσε στην καλλιτέχνιδα την ευκαιρία για δημιουργία δισκογραφίας και αναγνώριση. Εμάς μας άρεσε πολύ και ακούγεται δυνατά σε όποιο μαγαζί διοργανώνει βραδιές Eurovision – και όχι μόνο!


2025: Κλαυδία – “Αστερομάτα”
Το σταθερό ραντεβού με το κοινό θα δοθεί και φέτος το Σάββατο 17 Μαΐου στη σκηνή της Ελβετίας με την ελληνική αποστολή να συνοδεύεται από την Κλαυδία και το κομμάτι «Αστερομάτα». Στις πρόβες που έχουμε δει ως τώρα, η Κλαυδία έχει μια φωνή γεμάτη συναίσθημα και αποκαλύπτει ένα ethnic κομμάτι με νοήματα και συμβολισμούς, το οποίο πραγματεύεται την προσφυγιά και τον ξεριζωμό, αντλώντας έμπνευση από ιστορικά στοιχεία και κερδίζοντας μέχρι στιγμής το κοινό και τα στοιχήματα. Χαρακτηριστικό στοιχείο του τραγουδιού η λέξη “τζιβαέρι”, που προέρχεται από την τουρκική “cevahir” και σημαίνει “πολύτιμος λίθος”. Μεταφορικά η λέξη σημαίνει “θησαυρέ μου”. Αναμένουμε να δούμε την πολλά υποσχόμενη εμφάνιση και τον παλμό που θα μας μεταφέρει!


Το ταξίδι της Ελλάδας στην Eurovision συνεχίζεται δυναμικά και το μόνο σίγουρο είναι πως έχουμε να δούμε ακόμα πολλά και να μιλάμε σε λίγα χρόνια για νέες ανατρεπτικές και αγαπημένες εμφανίσεις, αλλά και για παλαιότερες που αγαπήθηκαν, συζητήθηκαν και μάγεψαν τις καρδιές των Ελλήνων και των fans ανά τον κόσμο. Καλή επιτυχία Κλαυδία!



